چطور شروع کنیم


چگونه نتورک مارکتینگ را آغاز کنیم ؟


اگر شما هم به این نتیجه رسیده اید که این کار ، یا بهتر بگوییم این تجارت می تواند آینده شما را نیز مانند بسیاری دیگر تغییر دهد و متحول کند ، وقت آن رسیده که با یک اراده و تصمیم جدی این تجارت را استارت بزنید . اما شاید این سوال را از خود بپرسید که به عنوان یک تازه کار چگونه و از کجا باید شروع کنم ؟
با ما همراه باشید تا گام به گام با چگونگی آغاز تجارت نتورک مارکتینگ آشنا شوید .
۱ . در گام اول باید یک شرکت نتورک مارکتینگ را برای شروع فعالیت انتخاب نمود : احتمالا شما دوستانی را در شرکت های مختلف داشته باشید که تا کنون شما را به این تجارت دعوت نموده اند ولی عجله نکنید ، در مطلب بعدی بطور کامل پارامتر های انتخاب یک شرکت نتورک مارکتینگ توضیح داده خواهد شد .


۲ . گام دوم پشت سر گذاشتن آموزش های اولیه : از زمان استارت شما در یک شرکت ، آموزش ها آغاز می گردد . همین جا به شما تضمین می دهیم که بدون آموزش دیدن احتمال موفقیت شما در این تجارت دقیقا صفر درصد می باشد پس آموزش هایی که می بینید را جدی بگیرید . به یاد داشته باشید بدون اینکه برای چیزی آموزش ببینید نمی توانید کار جدیدی را انجام دهید چه برسد به یک تجارت ! در تمامی شرکت ها یکسری آموزش های اولیه وجود دارد که بواسطه آنها با تاریخچه این تجارت ، سابقه شرکت خودتان ، محصولات ، اصول نتورک مارکتینگ و طریقه خرید و فروش محصول بصورت مختصر آشنا می شوید . گفتیم مختصر زیرا قرار نیست در ابتدای ورود به این تجارت با تمامی زوایا و جوانب کار آشنا شوید . تجارت ، سابقه شرکت خودتان ، محصولات ، اصول نتورک مارکتینگ و طریقه خرید و فروش محصول بصورت مختصر آشنا می شوید . گفتیم مختصر زیرا قرار نیست در ابتدای ورود به این تجارت با تمامی زوایا و جوانب کار آشنا شوید .


۳ . خرید از محصولات شرکت برای مصرف شخصی و فروش : بهترین بازاریاب ، بهترین مصرف کننده محصولات شرکت خود است . نتورک مارکتینگ زنجیره ای از انسان ها نیست بلکه زنجیره ای از بازاریابان است که هر کدام در نقش یک فروشگاه سیار هستند . فروشگاهی که تنها هدفش فروش محصول نیست بلکه هدفش شناسایی نیاز های مشتری و رفع آن نیاز ها است . اما فراموش نکنید همیشه خود ما یا خانواده ما نیاز هایی داریم که بواسطه محصولات شرکتمان می توانند برطرف شوند پس قبل از اینکه اقدام به فروش محصولات شرکتتان کنید باید از این محصولات استفاده کنید . این کار چند دلیل دارد : ۱- نیاز خودتان را رفع کنید ۲- تا زمانی که مصرف نکنید نمی توانید از کیفیت محصولات مطمئن شوید ۳- در هنگام فروش ، حس نیز منتقل می شود پس چنانچه به مشتری نتوانید حس اعتماد خودتان به محصول را منتقل کنید مطمئنا فروشی انجام نخواهد شد ، یا اگر هم انجام شود با رضایت قلبی نبوده و آن فروش ممکن است آخرین فروش شما به آن شخص باشد .
برای اینکه بتوانید حس اعتماد را در مشتری ایجاد کنید باید ابتدا خودتان به محصولاتتان اعتماد داشته باشید و تا زمانی که از محصولات مصرف نکرده باشید این اعتماد در خودتان ایجاد نخواهد شد . بهترین مصرف کنندگان بهترین فروشندگان هستند .


۴ . دعوت دیگران به فعالیت در این تجارت : تا اینجا شما فقط قسمت مارکتینگ را فرا گرفته اید ، اما برای موفقیت های بزرگتر باید یک نتورکر خوب نیز باشید . دو رکن اساسی این تجارت نتورک + مارکتینگ است ، یعنی در کنار امر بازاریابی باید یک تیم ساز و تیم دار خوب نیز باشید . در این مرحله شما آموزش های لازم جهت دعوت افراد به این تجارت را فرا می گیرید . هیچ گاه خود سرانه و بدون مشورت اقدام به توضیح این تجارت برای دیگران نکنید . یاد بگیرید که فقط آموزش ها را اجرا کنید و برای هیچ چیز عجله نکنید . شما در این مرحله فقط وظیفه دعوت افراد را دارید ، آن هم طبق آموزش هایی که می بینید .


۵ . راهبری و حمایت تیم : شاید فکر کنید که دعوت دیگران پایان کار است و تیم به همین منوال رشد می کند و درآمد شما تصاعدی افزایش می یابد اما سخت در اشتباهید . تا بدینجا همه کارها به برای شما انجام شده است و به عبارتی حمایت های لازم از شما صورت گرفته ، اما اکنون زمان آن است که افراد تازه وارد شده به تیمان مورد حمایت قرار گیرند و اولین کسی که مسئول حمایت اعضای تیمتان است کسی نیست جز خود شما . نگران نباشید ، برای انجام این حمایت نیز آموزش خواهید دید مضاف بر اینکه در انجام این حمایت دیگر اعضای تیم نیز شما را کمک خواهند کرد . تبدیل شدن به یک راهبر قوی در ابتدا به ۲ مرحله مهم وابسته است : تبدیل شدن به یک مربی آموزش و تبدیل شدن به یک پرزنتور ( مشاوره دهنده ) . استارت واقعی نتورک مارکتینگ شما از زمانی است که این ۲ مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید .


۶ . تبدیل شدن به مربی آموزش : مربیان آموزش دقیقا همان کسانی هستند که آموزش های اولیه را به شما دادند . حال زمان آن است که شما نیز به یک مربی آموزش تبدیل شوید . برای مربی آموزش شدن ابتدا باید به درک صحیحی از سیستم و آموزش ها دست پیدا کنید و اینکه خودتان به آموزش ها عمل کرده باشید . کاری را که خودتان انجام نمی دهید به دیگران نمی توانید آموزش دهید . مثلا اگر آموزش تکنیک های فروش و بازاریابی را خودتان بصورت عملی اجرا نکنید هرگز بصورت قوی توانایی آموزش دادن آنها را ندارید . عرصه نتورک مارکتینگ عرصه همانند سازی است . یعنی باید اصولی فرا بگیرید و اصولی آن را به دیگران انتقال دهید تا اعضای تیمتان نیز همانند شما بتوانند همین پروسه را انجام دهند . قدرت یک تیم در آموزش دهنده های آن تیم است .


۷ . تبدیل شدن به پرزنتور : اما سرعت پیشرفت یک تیم در مشاوره دهندگان آن تیم است . یکی از موثر ترین عوامل رشد هر تیم ، پرزنتورهای آن تیم است . دقیقا همان کسانی که قبل از ورودتان به این تجارت شما را مشاوره دادند و اطلاعات اولیه ای از این تجارت و همچنین شرکت و برخی محصولات به شما دادند . مشاوران باید در سطح بالایی از اطلاعات قرار داشته باشند زیرا افرادی که مشاوره می شوند ممکن است انواع سوالات را از آنها بپرسند پس یک مشاور باید در بسیاری از فاکتور ها توانایی بالایی داشته باشد . یادآور می شویم که برای پرزنتور شدن نیز آموزش خواهید دید پس جای نگرانی نیست . استقلال تیم شما به ۲ مورد آخر وابسته است . بهترین آموزش دهندگان و پرزنتورها کسانی هستند که بیشترین مشاوره و آموزش را انجام می دهند . در هر مشاوره و آموزش تجربه های جدیدی کسب می شود که می تواند در دفعات بعدی بسیار به کمکتان بیاید . دو مورد آخر همچون یک چالش شیرین است پس به استقبال آنها بروید . شاید لازم است که در لیست اهدافتان این ۲ مورد را نیز اضافه کنید .